Employee advocacy

Schuberg Philis

Inmiddels is hij Head of Data bij Datlinq, maar tot voor kort was Robbert Cornelisse in zijn rol als Lead Business Intelligence verbonden aan Schuberg Philis en ontdekte hij als een van de eerste organisaties in Nederland PostSpeaker.

Hoe is dat gegaan destijds?

“Dat weet ik nog goed. Ik zat helemaal niet op een communicatiefunctie. Wel naast onze marketingdirecteur. Op een gegeven moment ving ik een gesprek op tussen hem en een van de oprichters. Die zei: “We hebben zoveel mensen met een groot netwerk, waarom benutten we dat netwerk niet?” Tijdens een vorige baan had ik met social media te maken gehad en toen ben ik gegaan naar tools waarmee je geautomatiseerd kan delen. En toen vond ik PostSpeaker. Precies wat we nodig hadden!”

Waarom was PostSpeaker precies wat jullie nodig hadden?

“Als je collega’s afzonderlijk vraagt of ze content willen delen, vinden ze dat allemaal prima. Maar in de praktijk is het lastig. Of ze zijn buiten de deur of andere zaken gaan voor. Bij elke tool die ik tegenkwam was actie nodig van de medewerkers. PostSpeaker was de enige tool waar collega’s het delen als het ware kunnen delegeren.”

Wie heb je in het begin gevraagd om promoter te worden?

“Dat waren de mensen in de meer commerciële rollen. Collega’s met een groot netwerk en veel contact hebben met klanten. We wilden het niet te groot maken dus ben ik begonnen met een pilot team van vijf tot acht mensen. Die hebben we ook echt meegenomen, zo van: we gaan het proberen. Dat hebben we zo’n anderhalve maand gedaan.”

En wat vond men ervan?

“Nou, andere collega’s merkten het op en zeiden zoiets als: die en die deelt heel veel, hoe zit dat? Toen vertelde ik over de tool en wilden ze ook meedoen. Er ontstond een beetje het gevoel van fear of missing out. Als collega’s delen en jij niet, dan wil je ook. Zeker als je geen moeite hoeft te doen. Dus toen ben ik een grotere groep gaan uitnodigen. Op het laatst zaten we op 53 promoters.”

Wat voor berichten delen jullie?

“We hebben geen groot marketingteam dat content genereert. In het begin pakten we bijvoorbeeld content uit het jaarverslag, zoals interviews en klantcases. Het was niet heel spannend, maar meer bedoeld om te laten zien wat we zoal doen. Daarna zijn er mensen in de organisatie content gaan maken, zoals blogs over werken bij Schuberg Philis, over HR en onze innovatieafdeling. “

Wordt een bericht ook wel eens afgewezen?

“Niet vaak. Gemiddeld twee mensen per bericht. En een enkeling past een bericht aan. Vaak zijn dat de taalfanaten die scherp zijn op de inhoud zijn of collega’s die al een bericht over dat onderwerp hebben gedeeld, bijvoorbeeld degene die het blog heeft geschreven. Over het algemeen vinden ze het prima. Het idee dat je een bericht kan afwijzen is belangrijk.”

Welke resultaten heb je geboekt?

“We hebben meer impact door een groter marketingbereik. Ga maar na: 53 promoters keer 500 tot 1.000 connecties. Voor de employee branding is het super goed. Je ziet ook dat sommige collega’s veel privéreacties krijgen. Dat ze in contact met Schuberg willen komen om samen te werken of er te komen werken. Over de hele linie zijn we zichtbaarder, weten mensen beter wat we doen. “

Artikel delen

Meer case studies

Alle case studies