Employee advocacy

Philadelphia Zorg

Miranda Hogeboom verzorgt de online marketing bij DigiContact. DigiContact biedt 24/7 begeleiding op afstand van mensen met een verstandelijke beperking, door middel van een geavanceerde manier van (beeld)bellen. Het is een dienst van Stichting Philadelphia Zorg waar ze ook de rol van marketeer vervult. Voor zowel DigiContact als Philadelphia zet ze sinds 2020 PostSpeaker in.

Waarom heb je voor PostSpeaker gekozen?

“Ik heb meerdere tools bekeken en wat mij opviel bij PostSpeaker was de gebruiksvriendelijkheid en dat het een Nederlandse tool is. Dat maakt het ook makkelijker om afspraken op maat te maken.”

Waar zet je de tool zoal voor in?

“We willen graag de zichtbaarheid van Philadelphia en DigiContact vergroten. LinkedIn is hier een goed medium voor. We willen graag dat onze medewerkers op dat platform actief zijn. Met PostSpeaker maken we het makkelijk voor ze. Ik merk dat ze nieuwsgierig zijn wie reageert op hun berichten en daar weer op reageren. PostSpeaker is een soort startmotor om medewerkers actiever op LinkedIn te maken.”

Hoe belangrijk is dat gemak voor jullie medewerkers?

“Het zijn mensen die hands-on bezig zijn. Communicatie is niet hun core-business. Daarom vinden ze het prettig als iemand berichten voor ze maakt en klaarzet. Het is wel belangrijk dat ze aangeven wat ze willen delen. En dat doen ze ook. Ik hoef de onderwerpen niet zelf te verzinnen. Vaak verandert een deelnemer nog iets aan een klaargezet berichtje, zodat het nog meer aansluit bij zijn/haar netwerk. Het is een soort van co-creatie.”

Zet je PostSpeaker ook in om personeel te werven?

“Ja, soms voor moeilijk vervulbare vacatures via alle deelnemers. Voor de recruiters maak ik berichtjes over de arbeidsmarkt en delen we wat meer vacatures. We merken dat het aantal kliks op deze berichten hoog is. Dat kun je heel goed monitoren binnen PostSpeaker.”

Hoeveel berichten deel je ongeveer?

“Op dit moment twee à drie per week per promotieteam. We hebben nu drie promotieteams, het Philadelphia team, het DigiContact team en het recruiter team. Je hebt te maken met persoonlijke accounts, dan moet je niet te veel berichten plaatsen. Het is nadrukkelijk mijn bedoeling om mensen zelf actiever te maken op LinkedIn, niet om hun hele account over te nemen”

Hoeveel medewerkers zet je in als promoter?

“Op dit moment 50. Allemaal promoters die ik geworven heb tijdens de basistraining LinkedIn die ik geef. Af en toe schrijf ik een berichtje voor Mijn Philadelphia, het intranet van Philadelphia, om nieuwe deelnemers te werven. Maar 50 is ook wel genoeg. Je moet eenzelfde berichtje ook niet te vaak voorbij zien komen.”

Wat vinden de promoters ervan?

“Ze zijn positief, doen graag mee. Tot nu toe zijn er weinig promoters afgevallen. En degenen die wel gestopt zijn met PostSpeaker geven als reden op dat ze zelf actiever zijn geworden op LinkedIn. En dat is uiteindelijk waar we het voor doen.

In de maandrapportages die ik stuur vraag ik of ze andere mensen kennen die mee willen doen. En zo krijg ik weer nieuwe aanmeldingen. Dat zou niet gebeuren als men niet positief is.”

Welk resultaat heb je gerealiseerd?

“Als je het aantal connecties van de 50 promoters vermenigvuldigt met het aantal berichten dat we gedeeld hebben, dan hadden we in de laatste maand een potentieel bereik van 125.000. We hadden ook veel kliks op de berichten. Als je daarvoor zou moeten betalen, ben je veel geld kwijt. Ik hoor het ook veel, dat mensen ons voorbij hebben zien komen.”

Artikel delen

Case studies

Alle case studies